Date/year of birth: 1949
Genres:
Periods:
Роден на 2.12.1949 г. в София. Завършва полиграфическия техникум “Юлиус Фучик”. През 1979 г. е удостоен със званието фотограф-художник от Министерството на културата. От 1973 до 1995 г. е фотограф-редактор в редакция “Форек” – “Българска фотография”. От 1995 г. е на свободна практика. Участва в множество значими проекти, като многотомната “История на България” на издателство БАН; ”Траките“ на издателство “Урания”; Лайпциг; “40 години монументално изкуство в България“ и много др. Автор е на редица рекламни плакати, билбордове, каталози, календари и албуми. От 1980 г. участва в редица самостоятелни и общи изложби в страната и чужбина. Носител на многобройни награди като Голямата награда на националния пленер “В планината на Орфей”; почетната статуетка АКАДЕМИКА; голямата награда в Пленер на рекламната фотография, Смолян и др. Член е на Управителния съвет на Асоциацията на рекламните фотографи в България. От 2001 до 2019 г. е председател на НСФА. От март 2010 г. е фотограф в Националната художествена галерия.
ГОЛЕМИ ПОРТРЕТИ
Изложбата заслужава да бъде определена с изречение, което напомня скоропоговорка: „Фотограф фотографира фотограф“. Снимайки колеги, Явор ги изважда от центъра на „виждаща невидимост“ и ги „хвърля“ в периферията на обозримостта. Но „хвърля“ е повече от неточна дума, защото те доброволно застават пред камерата му и му позволяват, като в забравен племенен ритуал, символно да им отнеме властта. И тук можем да попитаме като Червената шапчица: „Яворе, защо са ти толкова големи портретите?“ Отговорът е: “Защото това са хартиени паметници на онези, които през последните двайсет години са проявили „героизъм на виждането“, както Сюзан Зонтаг определя фотографията.” Лично аз бих скъсал някои „паметници“ и бих поставил други, но това са голословни закани, защото единственият начин някой да излезе от корема на вълка е преди това той сам да го е погълнал. Ще кажете: какво е общото между Явор и Вълка? Способността им да поглъщат в себе си другите и те да излизат оттам не само невредими, но и по-живи отпреди.