Георги Ст. Георгиев
Роден в гр. Казанлък. Издава три моно- графии: „Фотографията и военното дело” „Приложение на фотографията в археологи- ческите изследвания” и „Съдебното след- ствие и фотографията”. Прави едни от първи- те аероснимки по време на Балканската вой- на при обсадата на Одрин, а през Първата све- товна война – първите аероснимки на гр. Солун. През 1920 г. основава Български фото- клуб в София, на който дълги години е поче- тен председател. Печели многобройни меда- ли, почетни дипломи и отличия от редица престижни между- народни конкурси. В България провежда над 30 конкурса по фотография. Публикува десетки статии в български и чуждестранни списания. През 1950 г. по негова инициатива се създава първото Държавно полувисше училище за кинематография и фотография, в което е директор и препода- вател. През 1953 г. поставя началото на фотопериодиката у нас с уникалното издание „Фотовести” и организира първата национална изложба по художествена фотография.
ГОЛО ТЯЛО
Фотографиите на Георги Ст. Георгиев от колекцията „Голо тяло” трябва да бъдат видени с един по-широк поглед, който да прозре техния принос за прехода на родната ни култура от традиционна към модерна, като Георги Ст. Георгиев вероятно е най-типичният предста- вител на модернизма в българската фотография преди Втората световна война. И той съвсем неслучайно пре- връща голото тяло в свой обект, защото то има потен- циала да руши стереотипи и да прекрачва табута, каква- то е целта на модернистите. За да се приеме провока- цията на традиционния морал обаче, голотата трябва да бъде освободена от принадлежността си на натурата и да се трансформира в художествена фикция с отчетливи сим- волистични интонации. Актовете на фотографа през 30-те години на миналия век носят едновременно етически и естетически бунт, които в модерното изкуство съвпадат.